Derfor starter al din markedsføring med content

Derfor starter al din markedsføring med content
Trine Ørskov Trine Ørskov | Udgivet: 5. januar 2022

Dine kunder interesserer sig ikke for din virksomhed eller dine produkter, men for sig selv og egne interesser. Derfor skal din markedsføring tage udgangspunkt i content, der har relevans for modtageren. Markedsføringsbranchen har stirret sig blind på algoritmer, cookies og automation, men det er en cookieløs digital verden heldigvis ved at sætte en stopper for. Nu bliver vi tvunget til at sætte forbrugeren i fokus, og det er lykkeligt for alle på den lange bane.

Bruger du dine markedsføringskroner på at vise dine produkter og fortælle hvor dygtige og erfarne I er i din virksomhed? Du er ikke alene. Det er menneskeligt naturligt at tage udgangspunkt i sig selv og det, man ved noget om.

Det gør din forbruger også, og som udgangspunkt er hun ligeglad med dig, din virksomhed og dit produkt. Din forbruger er interesseret i sig selv og emner, der er relevant for hendes hverdag. Derfor skal din markedsføring ikke handle om dig, men om din modtager og det, der interesserer hende (eller ham eller hen, af hensyn til læsevenligheden vælger jeg et af mange stedord).

 

Du skal selvfølgelig finde en vinkel, der er relevant i forhold til det, du vil markedsføre, for i sidste ende skal din markedsføring jo give værdi til din virksomhed. Og værdi til dig starter med at lave indhold, der opleves som relevant og værdifuldt for din modtager.

Det er ikke længere nok at have det bedste produkt eller den billigste pris. Som forbrugere vil vi have indhold, der rører os, underholder os, får os til at føle, vi gør noget godt eller hjælper os med at fortælle vores egen historie. Hvis din markedsføring fortæller en historie, din modtager kan identificere sig med, er du godt på vej til at skabe en relation og sætte dig fast i din modtagers bevidsthed, som noget, der har værdi for hende. Og det sælger.

De kiksede cookies

De seneste år har algoritmer, cookies og automation overtaget markedsføringsbranchen, fordi det er en genial måde at målrette sin markedsføring. Men kvaliteten af det, forbrugerne bliver mødt med, er ikke blevet bedre, tværtimod. Lur mig om du ikke selv har følt dig forfulgt af en annonce for et produkt, du enten allerede har købt, eller kom til at klikke på ved en fejl.

 

Bevares, jeg har selv fremhævet  marketingtragten, remarketing og retargeting på adskillige kundemøder, og vi har sat bunkevis af den slags i gang for vores kunder – fordi det ér smart! Men branchen er blevet så betaget af teknikken, at mange har glemt indholdet. Og hvad nytter det, at du kan nå din modtager igen og igen med et budskab på tværs af forskellige medier, hvis du ikke gør dig umage med indholdet? I bedste fald skræmmer du potentielle kunder væk, før du når at kede dem ihjel. Dine markedsføringskroner er spildt, hvis ikke en del af dem bliver brugt på at udvikle relevant content.

 

En cookieløs digital verden

Pointen understreges nu af, at tech-giganter

 

som Facebook, Google og Apple tager teten i en mere cookieløs digital verden, hvor det er vanskeligt at få adgang til de tredjepartsdata, der gav brændstof til automatiseringen. Den er stadig interessant som en del af en marketingstrategi, men kan dårligere end nogensinde stå alene.

Hvis markedsføring skal have værdi for afsenderen, er det ikke længere nok at placere en cookie på modtagerens device for så at spytte annoncer ud i en lind strøm målrettet sagesløse forbrugere. Jeg vil påstå, at det aldrig har været nok. Men nu handler det i endnu højere grad om at lave indhold, som modtageren selv vælger at se. Det kommer i sidste ende dig som afsender til gavn, for du får skabt en positiv relation til din modtager. Relation vinder over repetition, og det vinder vi alle på.

Jeg glæder mig over, at vi nu bliver tvunget tilbage til dengang en markedsføringsindsats startede med spørgsmålene: Hvad har vi på hjerte? Hvem vil vi fortælle det til? Og hvordan gør vi det? Derefter kan vi begynde at tale om, hvilke medier vi skal bruge for at få indholdet ud til de relevante målgrupper. Content først, så kommer medierne.

I Ørskov Gruppen kan vi hjælpe dig med mange forskellige slags content. Lige fra produktion af video til tekstforfatning, grafisk design og skrivekurser.

Tag fat i os for en uforpligtende snak.

Trine Ørskov

Strategisk chef
i Ørskov Gruppen A/S

Trine Ørskov

Send mig en mail
Eller ring 42 76 97 47