Kender du til Umbraco, så ved du, at det er et af de mest brugervenlige CMS’er på markedet. Og ellers er der mange måder at lære om systemet på. Hos Ørskov Web har vi flere oplæringsmetoder i Umbraco. Vi tilbyder både kurser, samt udarbejdelse af manualer – specifikt til brug af jeres hjemmeside. Som noget helt nyt – introduceret med Umbraco version 7.8.0 – tilbyder vi nu også opsætning af en guidet tour i Umbraco backoffice.

Et kundeeksempel
Vi har til dette blogindlæg allieret os med vores kunde Skjern Fysioterapi, da vi netop har udviklet en skræddersyet guidet tour til deres helt nye Umbraco website. Hjemmesiden er umiddelbart enkel og indeholder mange grundelementer fra Umbraco. Derfor er det perfekt eksempel at vise her, og hvis du selv sidder med en Umbraco løsning i dag, vil du nok kunne genkende nogle elementer.

Tilgængelighed
En stor fordel ved den guidede tour er, at den altid er tilgængelig og lige ved hånden, når du er i gang med redigering af din hjemmeside. Og hvis du glemmer noget, kan du altid gå tilbage og tage turen igen. Den er helt perfekt til brugere, som først lige er startet op med Umbraco, da den introducerer de helt grundlæggende elementer. Men den kan også være en hjælp til eksisterende brugere, som måske kan opdage måder at bruge Umbraco mere effektivt på.

En introduktion til Umbraco
I eksemplet her til Skjern Fysioterapi lægger vi ud med en helt grundlæggende introduktion til Umbraco med en gennemgang af, hvordan man navigerer i backenden. Vi går dernæst videre til en beskrivelse af indholdssektionen med oprettelse og redigering af indhold på hjemmesiden.

Derudover er der guidede tours, som beskriver hvordan mediearkivet fungerer, samt en kort introduktion til segmentet Umbraco Forms, hvor kunden kan se henvendelser, der er modtaget på hjemmesiden.

Fokus på kunden
Når vi opbygger en guidet tur, er det selvfølgelig med fokus på kunden og deres behov. Derfor har vi udover det helt grundlæggende i Umbraco, også været inde på elementer/funktioner, som er specifikke for Skjern Fysioterapis hjemmeside. De har eksempelvis en medarbejderliste, som hentes fra et ’bibliotek’ i Umbraco. Vi har derfor inkluderet en række steps, som omhandler dette og beskriver, hvordan de opretter en ny medarbejder eller blot redigerer information på en eksisterende.

Vil du blive klogere på Umbraco?
Sidder du med en Umbraco løsning, du gerne vil have en guidet tur i? Eller har dette blogindlæg overbevist dig om, at det er på tide at skifte til Umbraco? Så kontakt os på support@oerskov.dk eller ring +45 97 35 33 55.