De sidste ehandel optimeringer og webanalyse

De sidste ehandel optimeringer og webanalyse

Kapitel 7

De sidste justeringer og elementer. Nu er vi ved at være igennem, men skal lige have de sidste justeringer med.

Google Analytics implementering

Et yderst vigtigt punkt i din webshop er muligheden for at analysere, hvad de besøgende laver i din ebutik. Det kalder man webanalyse.
De tal, du får, bruges til at analysere, hvad du skal optimere i din webshop. Du kan her finde direkte fejl i din webshop, du skal have løst.
De fleste webshop systemer har en eller anden form for statistik i deres administration, men ofte er den overhovedet ikke tilstrækkelig. Den viser måske kun mest viste produkt, mest solgte produkt og antal besøgende. Det er langt fra nok. Du behøver andre og mere relevante statistikker.

Heldigvis stiller Google et værktøj til rådighed, og det helt gratis. Det hedder Google Analytics, og det er på de fleste webshop systemer meget nemt at integrere. For at benytte Google Analytics kræver det kun en Google konto (som også er gratis), og at du indsætter en lille stump kode på samtlige af dine sider. Da de fleste webshop systemer er bygget op ved hjælp af skabeloner (templates), så behøver man ofte kun at sætte den stump kode du får fra Google Analytics ind et sted, og så er det installeret.

Få dig en Google Analytics konto her – google.dk/analytics

Når du har installeret din kode, vil der gå ca. 24 timer, og så kan du begynde at se statistik fremover. Statistikken starter fra det øjeblik, hvor du installerer Google Analytics koden, og tager ikke statistik med, fra før du installerede det.
For at se din statistik skal du logge ind på Google Analytics, og så vil du først møde dit kontrolpanel.

Allerede her på første billede får du en statistik, som er helt uundværlig for dig som webshopejer. Det er ”Afvisningsprocenten”. Det er ikke fordi, folk ikke har set din side, men de har kun set den ene side, og så forsvundet væk fra din webshop. Det betyder, at 4,7 besøgende ud af 10 kun har set en side, og så lukket ned. Det vil sige, 4 – 5 besøgende har ikke fundet din webshop interessant. Det er nu din opgave at finde ud af hvorfor.

Ovre i venstre side af Google Analytics kontrolpanelet ser du en menu. Her er der en lang række punkter, du bør tage et kig på.

Under ”Målgruppe” kan du finde en række informationer om de besøgende, der kommer ind i din webshop. ”kundehvervning” indeholder alle de steder, dine besøgende kommer fra. ”Adfærd” kigger på dine sider i webshoppen. ”Konverteringer” bruges til at opsætte mål i din webshop, fx er et mål hvis én tilmelder sig dit nyhedsbrev. Under den ligger også ”E-handel”, som er den mest interessante for dig. Den giver dig mulighed for at se præcise tal for omsætning, konverteringsrater og meget andet.

Du undrer dig måske over, du ikke har den. Det vil jeg lige forklare i følgende afsnit.

Google Analytics ehandelssporing

Har du en webshop, så SKAL du have google e-handelssporing installeret. Det er en gratis ”udvidelse” til din Google Analytics konto. Dette er en ”udvidelse” mange webshop systemer har problemer med at få installeret. Undersøg derfor før du vælger et system, om det kan bruge Google E-commerce tracking – det er ikke godt nok, at de kun kan Google Analytics. 

Her viser vi et skærmbillede af kontrolpanelet for E-handel i Google Analytics.

Læg mærke til at du får konverteringsraten og den gennemsnitlige værdi foræret. To vigtige tal at forholde sig til. Jo højere tal, jo bedre.

Når Google E-commerce tracking er installeret, kan du prøve at kigge på nogle af de vigtigste ting og se på dem i forhold til din webshop. Et par ting der er interessante er for eksempel:

  • Hvilke sider har højest afvisningsprocent?
  • Hvad er din konverteringsrate udskilt på kilder?
  • Er der overskud i din Google Ads kampagne?

Afvisningsprocenten

Du kan finde en liste over alle dine sider, der er besøgt under ”Adfærd  Webstedsindhold  Landingssider”. Det bringer et vindue frem med alle dine sider.

Der er et punkt, der hedder ”Afvisningsprocent”. I den række finder du afvisningsprocenten for hver enkel side, du har. Du kan sortere siderne ved at klikke på ”Afvisningsprocent”. Det bringer dem med højest procent frem, og hvis det er sider med mange besøgende, og har de en afvisningsprocent på over 60 – 70%, så bør du gå ind og redigere den side.

Optimeringer du kan gøre, er at:

  • ændre titlen
  • lave et link til mere information
  • tilføje mere tekst eller måske fjerne noget tekst
  • måske indsætte en mulighed for at kontakte dig
  • lave nogle mere tydelige ”Call to actions”

Du bør gøre alt for at mindske afvisningsprocenten, da det øger chancen for, at folk handler i din webshop. Måske kom de ind på siden, og så var produktet ikke lige det, de ledte efter, men kan du servere dem muligheden for andre produkter på din side, så er der en chance for, at de køber det.

Der er ufattelig mange andre informationer i Google Analytics, og vi anbefaler, at du bliver fortrolig med, hvordan du bruger det. 

Google Ads konverteringssporing

Du kommer ikke uden om at skulle bruge Google Ads i din webshop. Derfor kan du ligeså godt få indsat Google Ads konverteringssporing, så du får data med over i Adwords, om folk har handlet eller ej.

Du finder din sporingskode inde i Google Ads, og derefter skal du placere den på din ”kvitteringsside”. Det er en copy/paste operation, hvor det bare kræver adgang til din ”kvitteringsside” på webshoppen.

Google Webmaster tools

Google stiller et værktøj til rådighed, som de kalder Webmaster tools. Det kan give dig en række informationer om din hjemmeside. Det er info om 404 sider, hvor ofte folk klikker på dine links i Googles søgeresultater og andre ting, der sætter dig i stand til at finde fejl, du kan rette og dermed gøre Google gladere for dig.

Det er gratis at bruge, og har du Google Analytics installeret, går du bare ind på:

google.com/webmasters - så kan du få verificeret din konto og være i gang med at indhente de vigtige informationer.

Brugertest din webshop

De dygtige ekøbmænd får deres webshop brugertestet tidligt i processen. Gerne allerede når du har den første prototype af din webshop klar.

En brugertest kan være meget simpel. Tag din bærbar under armen og gå ned på den lokale cafe. Spørg et par tilfældige om du må give en kop kaffe, hvis de lige foretager et testkøb på din webshop. Lad være med at hjælpe dem, men kig dem over skulderen.

Det er en øjenåbner af de helt store. Har du en webshop allerede så prøv at køre en brugertest af hurtigst muligt. Du får minimum 5 ting, du vil ændre på din webshop. Måske skal der laves et helt nyt design. Det er ofte, at ekøbmænd går grædende fra brugertest eller bliver meget ophidsede over, at brugertesteren ikke kunne finde ud af selv simple ting.

Du kan også vælge at bruge en tjeneste som Usertribe, hvor du for få penge kan få andre til at brugerteste din webshop og følge med på skærmen, hvad de har lavet.

Loadhastighed af din webshop

Svartid er den tid det tager at vise hele webshoppen med alle billeder og tekst. Problemet er ikke så stort længere, som det var i gamle dage, da man sad på sit langsomme modem. Der er dog stadig folk, som ikke har så hurtige forbindelser, så det er værd at overveje svartider. Desuden lægger Google vægt på loadhastigheden.

Folk gider ikke vente i evigheder - ja selv få sekunder kan få dem til at forsvinde.

For at holde svartiden nede, kræver det at ens produktbilleder ikke fylder så meget. At du ikke har for mange ting, der kræver at webserveren skal arbejde såsom javascripts, animationer, flashbannere, mange databasekald etc.

Pas på med at benytte billeder du har taget med dit digital kamera. De billeder fylder ofte alt for meget i forhold til, hvad de skal bruges til i din webshop. Et billede fra et digital kamera er ofte i meget høj opløsning, og fylder derfor måske 2 – 3 mb.

Hvis du uploader det direkte, og webshoppen skalerer det ned for dig, skal den besøgende måske stadig hente 2 – 3 mb. Tænk så hvis du viser 10 produkter på din forside, så skal den besøgende pludselig downloade 20 – 30 mb. Så husk at skalere dine billeder ned, ellers belaster du din webserver, og din webshop bliver belastende for den besøgende at navigere rundt i.

Andre ting du kan overveje i forhold til load hastighed:

Google stiller et gratis værktøj til rådighed, hvor den giver dig et tal fra 0 til 100.
Ligger din side under 80, så anbefaler vi, at du får kigget på din hastighed.

Google Page Analyzer load speed.

Pingdom giver dig også en hastighedsanalyse af din side.

Pingdom tool

Ørskov Gruppen

Hvad kan vi hjælpe med?


Skriv til os, og vi vender tilbage hurtigst muligt

Ørskov Web
Petersmindevej 10 - 6900 Skjern
+45 97 35 33 55 - mail@oerskov.dk