Design af din webshop

Design af din webshop

Kapitel 4

Design af din webshop

Designet på din webshop har rigtig mange aspekter. Det skal give folk en god oplevelse, skabe tillid til din webshop og kunne præsentere dine produkter på en visuel pæn måde.

Dette er et område, hvor du ikke må tage let på tingene. Du skal ikke bare vælge et standard design i den shop platform, du har valgt. Det er for banalt, og kommer ikke til at skille sig ud. Du skal sikre dig, at det er en dygtig webdesigner, der designer webshoppen.

Lav ikke den fejl, at du vælger et grafisk bureau, som aldrig har designet til webshops før. Der er stor forskel på en webshop, website og brochure design. Det kan have en dramatisk effekt på din shop, at du får et godt design.

Det er svært at definere præcist, hvad der udgør et godt webshop design, men der er en række elementer, som der bør fokuseres på. Dem kan du læse i denne artikel.

Logo

Det er vigtigt at have et unikt og fængende logo. Det kommer til at optræde rigtig mange steder på nettet. Det optræder på webshoppen, sociale medier, i pressemeddelelser, på affiliate sider, i dine emails, på din bil, brevpapir, visitkort og sikkert hundrede andre steder. Derfor skal det optræde professionelt.

Det kan godt betale sig at ofre lidt ekstra penge på at skaffe en skarp AD'er, som kan give dig en række forslag. Det skal understøtte det signal du gerne vil sende til omverdenen. I Ørskov Reklamebureau har vi nogle skarpe logo designere, som vi kan involvere i processen.

Professionelt grafisk udtryk

Der ligger meget arbejde i at vælge de rigtige farver til at spille sammen. Dygtige grafikere sætter ikke farver sammen tilfældigt – de er nøje valgt ud fra års erfaring med farver og arbejde med målgrupper.
Forskellige farver rammer forskellige målgrupper, så det kan faktisk være lidt af en videnskab. 

Skrifttyper kan også have meget at sige, og vælger du de rigtige skrifttyper (fonte), så kan du næsten undvære farver og billeder. Tænk over at bruge en læsevenlig skrifttype (og skriftstørrelse) – ellers risikerer du at genere dine kunder mere end godt er.

Produktbilleder

Professionelle produktbilleder betyder rigtig meget for din webshop. Du har ikke en fysisk butik, hvor folk kan føle, røre, lugte og se på varen. Det er dine produktbilleder, som skal sælge varen. Du kan skrive nok så meget tekst, men har du dårlige billeder, så får du ikke solgt noget som helst.

De fleste af dine leverandører har sikkert professionelle billeder, og det er langt hen ad vejen fint nok. I nogle brancher er du dog ikke nær så heldig, og der skal du selv tage billederne. Tag din forretning seriøst og få fat i noget ordentligt udstyr. Tag fat i en fotograf og få ham til at anbefale noget udstyr. Forvent at du skal bruge 8–10.000 kroner på et godt digitalt spejlrefleks kamera, lys, stativ og baggrund.

Prøv at tage så mange billeder som muligt i vidt forskellige situationer. Sælger du tøj, så få taget billeder på modeller. Få taget gode nærbilleder af dine produkter, så det er muligt at se overflader og detaljer. Jo mere du kan vise jo bedre – ellers hopper de bare over til konkurrenten, som har gode produktbilleder.

Navigationen

Det er absolut et af de vigtigste elementer på din webshop, som du kan optimere på i forhold til brugervenlighed. Navigationen skal være intuitiv, overskuelig og ligetil. Du bør bruge ekstra meget tid på at tænke over en struktur i din navigation.

Endnu vigtigere er, at du navngiver dine menupunkter korrekt. Der er to faktorer, du skal tænke ind. Letforståeligt og søgemaskineoptimering:

Letforståeligt.
Du skal ikke bruge lange kringlede ord, som folk ikke hurtigt kan forstå. Du skal ikke bruge teknisk branchesnak, hvis du vil ramme slutbrugeren. Det skal være korte ord, hvor den besøgende ikke er i tvivl om, hvad der ligger bag det punkt.

Søgemaskineoptimering.
Du skal vide, hvad folk bruger af søgeord, når de søger i Google. Den viden kan gøre dit arbejde i søgemaskinen væsentlig nemmere. Sidder du og skal vælge imellem ”armaturer” eller ”vandhaner”, kan du bruge Googles søgeordsplanlægger til at kortlægge søgevolumen på det. Brug den som har de fleste. Mere om søgemaskine optimering i et andet kapitel.

Det er ikke altid, at letforståelig og søgemaskineoptimering spiller sammen. I de tilfælde må du tage en beslutning, om du vil gå efter trafik, eller om du vil gå efter en god brugeroplevelse. 

Standarder (konventioner) i din webshop

Der findes ikke noget entydigt svar på, hvordan design og struktur skal se ud i din webshop. Der er så mange forskellige måder at gøre det på og ligeså mange forskellige typer af webshops.

Der findes webshops med modetøj, der har fokus på de grafiske billeder. Så findes der VVS shops, hvor det vigtigste er specifikationer. Dertil kommer strikketøj webshops, hvor brugervenligheden på grund af målgruppen er i højsædet.

Dit design bliver faktisk en række af kompromiser du skal igennem, før du ender ud med det rigtig resultat. 

Overhold standarderne (konventioner)

En standard (også kaldet en konvention) er, hvad den gennemsnitlige besøgende er vant til at se på forskellige webshops, de besøger. Disse standarder findes der en lang række af – og vi vil liste en del af dem op her.

Husk at standarder ændrer sig – og derfor bør dit webshop design også konstant være i udvikling.

Websites er levende organismer, der skal følge tiden for at kunne overleve.

Logo i top venstre hjørne

Det er det første sted folk kigger, når de kommer ind på websitet. Det er her, de skaber sig en ide om, hvorvidt de er på det rette website.

Logo skal være klikbart

Simpelt – men rigtig mange forventer at kunne klikke på logoet og komme til forsiden. Derfor skal du aldrig sende dem til andet end det website, de forventer at møde forsiden af.

Indkøbskurv i top højre hjørne

Det er blevet en standard, at indkøbskurven kan findes oppe i højre hjørne. Gør den gerne til en kontrast eller på anden måde noget, som skiller sig ud. Dine besøgende skal have meget nemt ved at komme til den, når først varen er lagt i kurven.

Klik giver store billeder

Det er sjældent, at du rent visuelt kan vise et stort nok billede, der gengiver de rette detaljer. Derfor er det blevet standard, at du kan klikke på produktbilledet, og så kommer det op i et nyt vindue i en større størrelse.

Detaljer om produktet

Folk forventer et minimum af detaljer, om det du sælger. Derfor skal du som minimum have følgende med på samtlige produktsider: Navn på produktet, mærket produktet kommer fra, prisen, fragtprisen, leveringstid og lagerstatus.

Tydelig læg i kurv knap

Det er vigtigt, at du laver en tydelig ”læg i kurv” knap. Sørg for en høj kontrast mellem baggrund og knappens farve og placer den centralt i toppen af produktsiden. Hvad du skriver på knappen, så længe du holder dig til standarder som ”læg i kurv”, ”tilføj til kurv” eller lignende – så betyder det ikke så meget.

Stifteren af vores online marketingselskab Brian Brandt spurgte en gang Martin Thorborg, som også er en erfaren ekøbmand – hvad han ville skrive på sådan en knap. I stedet svarede han med et spørgsmål – Hvad vil du have folk til med knappen? Jeg svarede, at jeg vil have dem til at lægge noget i kurven. Godt, så skal du jo nok skrive det. Det er jo elementært. Skriv på dine knapper, hvad det er de skal gøre – mere simpelt kan det jo faktisk ikke siges.

Praktiske oplysninger

Der er en række oplysninger, der altid vil være nogle kunder, som leder efter. Har du ikke de sider, kan de finde på at smutte et andet sted hen. Det er sider som: Handelsbetingelser (er også et krav fra Nets), tydelige fragtpriser, kontaktside (med email og telefonnummer) og en Om virksomheden side (folk elsker at læse historien bag).

Der kan sagtens være mange flere og som tidligere nævnt, så ændrer konventionerne sig ret ofte. Du skal derfor hele tiden sørge for, at din hjemmeside spiller op til dem – en hjemmeside er en levende organisme.

Ørskov Gruppen

Hvad kan vi hjælpe med?


Skriv til os, og vi vender tilbage hurtigst muligt

Ørskov Web
Petersmindevej 10 - 6900 Skjern
+45 97 35 33 55 - mail@oerskov.dk