Praktiske ting og analyser inden start af webshop

Praktiske ting og analyser inden start af webshop

Kapitel 2

Praktiske ting der skal på plads inden start af webshoppen

Der er nogle helt essentielle ting, som du skal have styr på, inden du kan starte din webshop. Vi vil i denne artikel prøve at ridse det op, som du nok ikke kommer udenom i processen.

Momsregistrering

Du skal have dig et CVR nummer. Du kan godt undvære, hvis du omsætter for mindre end 50.000 kroner om året – men hvis du ikke omsætter for mere end det, så kan du vist ligeså godt stoppe her.

Det er ganske enkelt at få et CVR nummer (med mindre du er under 18, så bliver det en anelse mere bøvlet, men en underskrift fra forældre hjælper meget på det).

Du opretter din virksomhed inde på virk.dk. Den direkte adresse er inde på ”webreg”.

(Gå til Virk)

Mange forveksler et CVR nummer med enten et momsnummer eller SE nummer. Begge dele er nu heller ikke helt forkert. For momsnummeret er egentlig betegnelsen for et CVR nummer fra tidligere dage, og så har udtrykket bare hængt ved i diverse kredse.

CVR nummeret er din virksomheds registreringsnummer. CVR står for “Centrale VirksomhedsRegister”, dvs. det nummer du er registreret med i registret). Den populære sammenligning er, at det er din virksomheds CPR nummer. (Hvilket også passer godt med, at mange betragter deres virksomhed som deres lille barn, især når man selv har startet den).

Selve registret kan du finde på www.cvr.dk.

Det er også dit CVR nummer, du bruger, når du skal have oprettet den obligatoriske NemKonto i banken, der nu er lovpligtig. Så du skal lige et smut ned i banken og få dem til at oprette en ny konto. Lad være med at gøre den fejltagelse at køre det ind over din private konto – det bliver et rent administrativt helvede.

Du kan ligeså godt først som sidst få oprettet virksomheden, så du kan begynde at trække momsen fra, på det du køber. Og rigtig mange af de andre ting jeg nævner herunder, vil også kræve det. Snak eventuelt med en revisor om hvilken type virksomhed, enkeltmandsvirksomhed, A/S, I/S, Iværksætterselskab eller lignende.

Et navn og domæne

Din forretning skal have et navn. Det kommer du ikke udenom. Det kan i mange tilfælde være en af de sværeste ting i hele startprocessen. At finde det perfekte navn.

Du kan få succes med hvilket som helst navn, og derfor skal du ikke gøre processen mere kompliceret, end den er. Bare husk at domænet skal være ledigt. Undersøg på DK-hostmaster.dk om det er ledigt. Tænker du internationalt, så vil .com nok også være smart at købe.

Vil du alligevel gøre en stor indsats omkring navnet, så er her lidt mere om det.

Virksomhedens navn kan virkelig være en svær beslutning, for det er ligesom ens eksistensgrundlag, og hvad du skal fortælle familie, venner og nye potentielle kunder. Det skal oppe i ens hoved bare være perfekt.

Du skal ikke vælge et navn, som begrænser dine muligheder. Sælger du sko, så vil du ikke kalde dig BiancoSko.dk, da du så udelukker alle de andre mærker. Du vil heller ikke hedde noget som HimmerlandsSko.dk, hvis du har planer om en dag at åbne en butik et andet sted i landet.

Billigesko.dk er jo selvfølgelig et meget godt domænenavn, men så har du pludselig lukket af for at sælge dyre mærkevaresko. Men det kan jo være, at du i din forretningsplan har afklaret 100%, at du altid vil koncentrere dig om billige sko. (Ingen regel uden undtagelser, nogle som billigvvs.dk sælger også dyrt vvs udstyr).

Et andet hensyn du måske skal overveje, er effekten i at bruge et godt søgeord i sit domæne. Hvis du fx sælger sko, vil det være en meget god ide, at ordet sko indgår i domænet. Det har lidt at sige i forhold til, hvordan søgemaskinerne rangerer din webshop. Et godt domæne hvis du solgte sko ville så være – billigesko.dk. Denne form for ”optimering” har aftaget i effekt de senere år, så det er ikke en decideret anbefaling længere, men det har stadig en effekt i Danmark – det er bare et spørgsmål om tid, før den ”hjælp” forsvinder.

Der findes to former for virksomhedsnavne

Brand

Her behøver navnet ikke relatere til, hvad din butik laver overhovedet. Det skal bare lyde nutidigt eller klassisk og være noget, folk har nemt ved at huske. Noget der sætter sig med det samme, og som folk nemt kan stave til uden at lave fejl. Brand virksomheder er navne som Google, Yahoo, Krak, Velux, Siemens, Nokia og mange andre. Alle har til fælles, at de er nemme at stave til og enten har en sammensat betydning eller et navn, der er nemt at huske.

Relevant

Det, der ligger i et relevant firma navn, er, at ordene i navnet lægger sig op af, hvad enten stifteren hedder(som fx. Bang & Olufsen eller Mærsk), eller hvad firmaet sælger eller producerer (som fx. Jysk Vindueskompagni eller Pejse Centret).

Dette er ofte af mangel på kreativitet eller risikovillighed, men kan også være en strategisk fornuftig beslutning, da markedsføring bestemt er nemmere og ofte billigere. Det kan dog være svært her at finde et godt domænenavn, og især hvis man har et navn med ÆØÅ. Det er nemlig en meget god ide IKKE at vælge et domænenavn med ÆØÅ, da du render ind i tekniske problemer. Du vil også få det svært med at få en emailadresse, da der ikke må indgå ÆØÅ i emailadresser.

Lad mig lige give et eksempel. Kibæk by har fået deres egen hjemmeside, hvor de har brugt www.kibæk.com.

Rent faktisk, så hedder domænet http://xn--kibk-xoa.com/

Underligt, men det er simpelthen fordi browsere og emailprogrammer ikke kan håndtere vores specielle danske tegn.

Gode råd til dit firma navn

  • Hvis kunden kræver tillid fra dit firma så lad være med at bruge et plat navn
  • Undgå helst ÆØÅ i dit virksomhedsnavn hvis du vil vise dig på internettet og internationalt (også hvis du importerer fra udlandet)
  • Hold det helst nogenlunde kort - ikke alt for mange ord. Mest optimalt med et ord
  • Nemt at stave til og ikke mindst udtale
  • Evt. mulighed for at integrere et logo
  • Hvilke billeder vil du gerne have kunden til at få, når de ser navnet
  • Tjek om domænenavnet er ledigt, inden du bestemmer dig

(Gode steder at lede efter domænenavne er at gå ind på www.unoeuro.com, hvor de har en funktion øverst på deres side, hvor du hurtigt kan tjekke, om det er ledigt.

Sådan får du dankort i shoppen

Du kan ikke komme uden om, at du skal tage imod dankort i din webshop. Det er ikke godt nok kun at bruge fx Paypal eller manuelle bankoverførsler. I nogle tilfælde er en manuel faktura selvfølgelig vejen frem, hvis du fx sælger meget B2B, hvor det ikke helt kan klares via dankort. Men det er sjældent.

Solutio har lavet en rigtig fin grafik, som illustrerer hele processen i at få dankort, og hvad du skal huske. Find infografik om betalingssystemer her.

Her kommer vores anbefalinger.

Betalingsgateway

Du skal bruge en betalingsgateway for at tage imod kreditkortoplysninger på din webshop. Den sørger for at sende kreditkortoplysninger videre i krypteret tilstand. En sikkerhed din webshop skal have ellers vil Nets / Teller ikke lege med dig.

Du har sikkert selv oplevet at bruge en betalingsgateway. Når du handler på en shop og skal gå til betaling, så ender du ofte i en popup på et helt andet website. Det er betalingsgateway’en, du er inde på. Det er der, hvor du er på en krypteret server, så dine kreditkortoplysninger er helt sikre.

Nets indløsningsaftale

Har du en dansk webshop, skal du også tage imod dankort i din shop. Det kommer du ikke ud over, hvis du vil have succes. Derfor skal du igennem Nets.

Du kan godt i første omgang droppe Mastercard og de andre udenlandske kreditkort – men vores anbefaling er, at du tager dem med fra start. Det udgør stadig op til 15 – 20% af alle transaktioner i de webshops, vi har arbejdet med. Det koster ekstra at få med – men du vil ellers komme til at gå glip af forretning på sigt.

Priserne varierer lidt på oprettelse og gebyrer alt afhængig af hvilke kort, det drejer sig om. Der er også en masse faste ting, du skal have på plads inden. Dem redegør vi for i artiklen her - Hvad du skal have klar inden din NETS ansøgning

Du kan ansøge om dankort hos Nets her www.nets.eu/dk-da/Produkter/betaling-med-kort/dankort/Pages/default.aspx

En Nets aftale kan være lidt tidskrævende at få – i ventetid. Nets har ofte ventetider på 30 – 40 dage – så det gælder om at komme i gang med det samme. Der er en lang række papirer, du skal have klar, når du ansøger.

Det er papirer som virksomhedsregistreringen, ID på ansøgeren (fx kørekort), at din virksomhed også ejer det domæne, du ansøger for, og så er der en række krav til websitet. Du skal fx vise dankort logoer, du skal angive DKK og ikke kroner, dine kontaktoplysninger skal fremgå tydeligt på webshoppen, og dit CVR nummer skal være på siden. Du skal også have alle dine handelsbetingelser på plads.

Uden alt det på plads får du en afvisning på din ansøgning. Heldigvis er ansøgningen ikke helt spildt, for som regel skal du bare fixe tingene og sende en mail til den ansvarlige for din ansøgning på Nets, så går der ikke så lang tid, før de godkender.

Ha' tålmodighed med Nets – de forsøger, men de har monopol...

En ekstra bemærkning til Nets – du skal have en midlertidig webshop kørende, før du kan ansøge. Nets skal have noget, de kan undersøge om er sat korrekt op. Så du skal lige have styr på shoppen først.

Fragt

Fragten kan blive meget afgørende for din webshop. Nogle butikker i dag tilbyder fri fragt, andre tilbyder fri fragt, hvis man køber for x antal kroner (ofte kaldet fragtfri grænse).

Andre opkræver så fuld fragt på alle varer. Der hersker stor uenighed på dette område, og det vil være meget forskelligt, hvordan det virker i de forskellige typer webshops.

Du har to reelle muligheder som fragtfirmaer - Postnord og GLS - dog opstår der i disse år en række nye fragtfirmaer, som tager konkurrencen op. Hvis du begynder at sælge rigtig mange varer, så kan du få sær-aftaler med Postnord og erhvervskunde-fordele. GLS har udfordret Postnords monopol på brev og pakkepost og specielt med deres pakkeshop gjort det billigt at sende. Et koncept Postnord har kopieret, men GLS har langt flere pakkeshops folk kan afhente pakker i – en klar konkurrencefordel.

Vores erfaring er, at GLS er væsentlig nemmere at forhandle med, end Postnord – hvilket kan give dig store besparelser på dine fragtpriser. Noget der bestemt ikke er uvæsentligt – for der ligger mange omkostninger forbundet med fragt.

Ring til GLS og Postnord og få dem til at lave et tilbud på fragtpriser til dig. Skyd gerne lidt højt i hvor mange pakker, du skal sende – du skal jo være optimistisk omkring din forretning alligevel. Jo flere pakker du sender, jo billigere bliver fragtpriserne.

Pakkelabels.dk

Der findes en tjeneste, som hedder pakkelabels.dk (nu Shipmondo). Her kan du købe dig til fragt via en 3. parts tjeneste, og der findes integration til mange forskellige shopsystemer. 

Du kan måske opnå billigere fragtpriser ved at benytte Pakkelabels.dk, fordi de sender enormt mange pakker og har forhandlet væsentlig bedre fragtpriser. Se det som et indkøbs-samarbejde på fragt og en let måde at få integreret forskellige fragtmuligheder i din shop.

Specielt til udlandet kan du spare rigtig mange penge ved at bruge Pakkelabels.dk som din fragtleverandør.

Læs mere om Pakkelabels.dk

Har du større varer, som skal sendes på paller, eller generelt vil betragtes som stort gods, så kan du eventuelt slå et smut forbi Transporteca og sammenligne priser.

Prøv Transporteca

Pick & Pack

Der findes mulighed for at lave noget, der hedder Pick & Pack. Der har man sine varer opbevaret på et eksternt lager, og når du så får en ordre i hus, sørger de for at sende pakken og vedlægge en faktura. Det koster dig lidt pr. vare, men er utrolig tidsbesparende.

Læs mere om Pick & Pack på:

Vi vil anbefale dig at overveje et lagerhotel, hvor de sender ud for dig. Det er vigtigt, at du bruger dit fokus på det, du er god til – at være dedikeret omkring dit produkt, yde en god service og markedsføre din webshop. Kan du outsource ting som at pakke og sende dine varer, har du mere tid til at øge salget. Det er nøjagtig det samme du gør, når du outsourcer din administration til en bogholder, de er både billigere, hurtigere, og så gør de det (for det meste) korrekt første gang.

Men husk på at det at pakke varen stadig er en vital del af din forretning. Bliver der lavet fejl, så får du sure anmeldelser på Trustpilot – og det kan være ødelæggende for din forretning. Det er også i pakningen af varen, at du kan lave det personlige touch med en håndskreven besked – og det kan faktisk være mange penge værd i god karma.

Lovpligtige informationer på din faktura

Det er ikke helt uvæsentligt, at du husker at tjekke din faktura igennem. De fleste webshopsystemer har styr på at gøre det rigtigt. Men bare lige for en sikkerheds skyld, så er her en liste over de oplysninger, du skal have på den faktura, du sender til kunden.
Når du sælger momspligtige varer eller ydelser til andre erhvervsdrivende, skal du altid udarbejde en faktura, som skal indeholde:

  • fakturanummer
  • dato for udstedelse
  • sælgers navn og adresse samt CVR-nummer
  • kundens navn og adresse
  • varens art, mængde og pris
  • momsbeløbet

Forundersøgelser inden du starter

På dette tidspunkt har du dit produkt på plads og de leverandører, du skal have produkter fra. Din forretningsplan gjorde jo selvfølgelig udslaget.

Nu skal vi kigge lidt på de undersøgelser, du skal foretage, inden du går i gang med at designe og strukturere din webshop.

Søgeord som målgruppen benytter

Det kaldes egentlig ofte også en søgeordsanalyse. Det handler om, at du skal strukturere dit indhold på din webshop, ud fra det folk bruger i deres søgetermer på Google. Det er nemlig overhovedet ikke ligegyldigt.

Hvad kalder konkurrenterne de forskellige ting

Søg rundt på konkurrenternes webshops, og se hvad de ”gængse” ord er. Her får du en idé om en række søgeord. Du vil opdage søgeord, som du ikke selv har tænkt på – tilføj dem til et Excel ark.

Tjek alle leverandører

Dyk ned i alle de leverandører du kan finde. Kig på deres regnskaber via Proff. Det giver et hurtigt overblik over omsætningsstørrelse. Ikke den mest præcise parameter, men i forhold til hinanden kan du se hvilke af virksomhederne, der er mest populære (eller solgte mest).

På leverandørenes hjemmesider kan du finde forhandlerlister og på den måde se, hvem der har flest forhandlere i Danmark (og udlandet). Det giver en ide om, hvilke mærker (søgeord) der ville være stor konkurrence på.

Googles søgeordsværktøj (keyword planner)

Kræver en Google Adwords konto

Den liste du har samlet af forskellige søgeord, kan du nu undersøge med Googles søgeordsværktøj. Det giver en gennemsnitlig månedlig søgevolumen – tallet skal du ikke tage for gode varer, der er ofte en del usikkerhed i det. Til gengæld kan du sætte tallene i forhold til hinanden.

Her er et eksempel:
Antal månedlige søgninger på ”sengetøj” = 5.600
Antal månedlige søgninger på ”sengesæt” = 1.200
Antal månedlige søgninger på ”sengelinned” = 500

Hvilket søgeord vil du vælge af ovenstående? Vi går efter ”sengetøj”.
Vi kan dykke dybere.

Antal månedlige søgninger på ”babysengetøj” = 540
Antal månedlige søgninger på ”baby sengetøj” = 230
Det giver altså en indikation af, at vi ikke skal bruge mellemrum, når vi laver fx menu, hvis vi vil have flest besøgende.
Måske har du begrænsede ressourcer til søgemaskineoptimering – så kan du også se på hvilke søgeord, der kan give dig flest besøgende.

Hvad skal jeg så gøre med min søgeordsanalyse?

Du skal strukturere din webshops menu ud fra det. De søgeord med flest søgninger skal have de bedste pladser og fokus. Du er sikkert også faldet over søgeord, som du ikke havde tænkt på, men de havde mange søgninger. Dem laver du landingssider til – hvis de ikke lige passer ind i en menustruktur.

Med en ordentlig søgeordsanalyse kan du allerede inden du overhovedet går i gang med at lave webshoppen afgøre, om du får succes eller ej.

Ørskov Gruppen

Hvad kan vi hjælpe med?


Skriv til os, og vi vender tilbage hurtigst muligt

Ørskov Web
Petersmindevej 10 - 6900 Skjern
+45 97 35 33 55 - mail@oerskov.dk