Valg af platform til din webshop

Valg af platform til din webshop

Kapitel 3

Brug kravspecifikationen til valg af platform til din webshop

Hvilken webshop platform skal jeg bruge? Det er nok det sværeste spørgsmål at få et godt svar på. Du løber hurtigt ind i en problematik med, at ingen konsulenter er ”objektive”. Alle, der tidligere har startet en webshop, har en række erfaringer, som alt afhængig af det kosmiske univers, har været positiv eller negativ.

Vi er ingen undtagelse. Vi kan ikke være objektiv – det har vi simpelthen for meget erfaring til at kunne være.

Derfor vil denne artikel i stedet handle om, hvad en god platform bør indeholde – og til sidst komme med en anbefaling til et par shop systemer. Dem må du så finde ud af, om er noget for din webshop.

Husk en god kravspecifikation

Det kan virkelig være en stor frustration at skulle lave en kravspecifikation, for det bliver hurtigt teknisk – men ikke desto mindre er den vigtig.

Det er dit værn overfor den webdesigner, du vælger, at han ikke bare laver noget ”standard”, som ikke passer til dine forventninger. Sætter du ikke krav, så får du standardløsningen.

Det er ofte, vi hører på folks dårlige erfaringer med bureauer. Når vi spørger ind til sagen, så er den største årsag ofte, at de bare ikke havde fået afstemt forventningerne – noget du kan gøre via en kravspecifikation.

Vi tror altid som udgangspunkt, at alle mennesker virkelig forsøger at gøre deres bedste – det gør vi i hvert fald – men nogen gange kører ting af sporet, hvis det, kunden modtager, ikke lever op til forventningerne. Det er ofte et spørgsmål om manglende kendskab til, hvordan standard funktionerne fungerer i det valgte system.

Prøv en demo, og pas på med ekstra udvikling

Du skal derfor huske at prøve en demo af det system, som du bliver anbefalet. Lever det op til forventningerne, har det de funktioner du efterspørger? Ofte har shopsystemet måske ikke en ønsket funktion, og så skal det udvikles - måske til en høj merpris. Det er der som sådan ikke noget galt i, men også her skal du sikre dig en klar forventningsafstemning til nyudvikling og ny funktionalitet.

50 punkter i en kravspecifikation

Denne liste er ikke ultimative krav til en webshop platform, men det er ting, du bør overveje skal være en del af din webshop. Det er en række ”need to have” og ”nice to have”. Hvad der er ”need” og ”nice”, er helt op til dit koncept og forretning.

OBS!! Det er vigtigt at pointere, at følgende liste ikke alle er noget, systemet SKAL indeholde – det er en liste, der skal få dig til at tænke over, hvad du har behov for.

Funktioner

  1. Danske betalingsgateways
    Kan shop platformen bruge danske betalingsgateways som Quickpay eller ePay. Der findes systemer, som kun kan håndtere PayPal – det er ikke godt nok til en professionel webshop.
  2. Produktegenskaber
    Sælger du tøj, vil du gerne kunne have en produktegenskab som ”S, M, L, XL” at vælge imellem. Måske skal den også være ”hvid, sort, grå eller blå”. Jo flere produktegenskaber du putter på, jo mere kompliceret bliver shop platformen faktisk. Fra et ”søgemaskineoptimering” perspektiv er det bedre, at du opretter et nyt produkt for hver farve du har af fx en t-shirt.
  3. Kategori beskrivelser
    Du skal kunne indsætte tekst på dine kategoribeskrivelser. Den tekst er med til at sørge for dine gode placeringer i Google. Det er ikke nok kun at have en overskrift og så liste alle produkterne. Det kan godt være, at mange ikke læser teksten – men det gør Google altså.
  4. Tilbudsvarer
    Din shop skal kunne håndtere, at priserne sættes ned på produkter. Det virker elementært, men der er eksempler på løsninger, hvor det ikke var muligt.
  5. Badge til tilbud og nyheder
    Det er en god ide at kunne fremhæve dine tilbudsvarer eller nyheder. Det kan typisk gøres med en lille stump grafik, der lægges på produktbilledet fx på kategorierne eller produktsiderne. Dette skal kunne indstilles fra administrationen. Gerne automatisk, hvis fx produktet er sat ned i pris, eller hvis den ligger i en nyhedskategori. Mindre manuelt arbejde.
  6. ”Lightbox” effekt
    Dit produktbillede vises ofte i et ”lille” format, men du vil gerne, at det er muligt at klikke på den, så den vises i større format med flere detaljer. Det kan være en ”lightbox” effekt skabt ved hjælp af noget jquery.
  7. Relaterede / Andre købte også
    Du vil gerne kunne vise andre produkter, når du er inde på et produkt. Det er ikke altid, at kunden er tilfreds, med det de kigger på – sørg for at det er muligt at præsentere dem for alternativer. Om du kalder det ”relaterede” eller ”andre købte også” er noget du bør overveje at splitteste på.
  8. Varierende fragtpriser
    Fragtpriser har flere aspekter. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du kører efter en pris – og så måske gratis fragt over en given pris. Det er dog ikke altid praktisk muligt. I den situation er det vigtigt, at systemet kan skelne mellem fx GLS og Postnord forsendelser og ikke mindst forsendelser til fx USA og Europa.
  9. Med og uden moms priser
    Sælger du til udlandet uden for EU - fx til Norge – så skal du fjerne momsen fra dine priser, da den afregnes af det norske toldvæsen. Så sælger du til Norge, skal dit system selv fjerne momsen, ellers får du meget manuelt arbejde. Det er nok, at det er i kurven det ændres.
  10. Optimal tjekud proces
    Dette er måske det vigtigste punkt på listen. Tjek ud processen i din webshop skal være så gnidningsfri som overhovedet muligt. Fokuser meget energi her. Folk skal ikke logge ind for at handle. Folk skal ikke svare på unødvendige spørgsmål. Folk må ikke miste tilliden til din webshop her. Sørg for at få den brugertestet.
  11. Ehandelssporing (Google Analytics)
    Alle shop systemer skulle have dette med som standard. 
  12. Splittest muligt
    En webshop skal konstant optimeres. Derfor skal det også være muligt at implementere splittests. Det vil være helt fint at bruge ekstern software som Visual Website Optimizer. Det kræver, at du kan indsætte et javascript i design skabelonen.
  13. Indsætte kode på kvitteringssiden
    Du har behov for at kunne indsætte en stump kode på din kvitteringsside (den side folk ender på, når de har købt i din webshop). Det vil være kode til fx Adwords konverteringssporing, Facebook konverteringssporing, Splittest tracking, Affiliate tracking kode, etc. Kan du ikke indsætte det, så bliver optimering af rigtig mange online marketing kanaler lukket land for dig.
  14. Rabat kuponer
    Et god gammeldags rabatkode til folk fungerer bare langt bedre end alt andet – eneste minus er, at det rammer bundlinjen. Men du skal have mulighed for at lave en rabatkode og gerne på avancerede måder. Fx tidsbestemte, kun for bestemte kategorier og lignende. En simpel 10% rabatkode kan bringe dig langt, så det er et absolut minimum af funktionalitet.
  15. Export funktion af data
    Din bogholder / revisor bliver meget glad, hvis du kan exportere alle dine ordrer. Din markedsføring konsulent bliver glad, hvis du kan exportere alle dine kundedata. En enkelt export funktion der giver dig en .csv fil med alle data, kan konverteres til mirakler i de rigtige hænder.
  16. Masseredigering af data
    Har du hundredevis af produkter, og kommer du pludselig i tanke om, at alle skal sættes 20% ned, eller alle skal i en ”nyheder” kategori, så er det meget rart at have en mulighed for ”masseredigering” af produkter.
  17. Caching
    Du kan optimere hastigheden på din webshop, hvis du sørger for at ”cache” dine sider. Det gør at dynamiske funktioner ikke skal indlæses hver gang, men kun statisk data. Det er hurtigere for serveren, og giver de besøgende en hurtigere oplevelse.
  18. XML feed af produkter
    En række affiliate samarbejdspartnere som fx Pricerunner har brug for et XML feed fra dig, hvis du skal listes på deres hjemmeside. Mange danske shopplatforme har allerede lister klar til Kelkoo, Pricerunner, Edbpriser etc. 
  19. XML sitemap til alle former
    Et XML sitemap er noget, du kan indsende til Google Webmaster Tools og dermed fortælle Google, hvilke sider du har på dit website. Det er også mulig at indsende et XML sitemap over billeder og videoer.
  20. Søgemaskinevenlig
    Alle webshop platforme siger i dag, at de er søgemaskinevenlige. Det er dog langt fra alle, der ved, hvad det overhovedet indbefatter. Et par ting, der skal være obligatoriske i en god søgevenlig webshop platform, er muligheden for at indstille ”title tags”, ”meta description”, ”noindex”, ”rel=”canonical”, ”alt tags på billeder”, ”pæne webadresser” og ”interne links”.
  21. Sociale medier beskrivelser
    Når der deles et link fra din webshop på Facebook, så tager Facebook en tekst med ved linket. Denne tekst er mulig selv at styre. Det bør du kunne styre fra din webshop platform. På samme måde tager Google+, LinkedIn og Twitter også tekster og billeder med over. Udnyt det.
  22. Sociale medier kobling
    Du kan koble Google+ sammen med din webshop, så du kan få et ”author billede” ude i Googles søgeresultater. Det kan øge klikraten til din webshop. Udnyt det. Det kræver, at du kan indsætte et ”rel=”author” link et sted på din hjemmeside over til din Google+ side og fra din Google+ side et link tilbage til din webshop.
  23. Struktureret data
    Du kan via din kildekode strukturere dit indhold, så du kan sikre dig, at Google fanger de rigtige informationer, dit produkt har. Det kan fx være titel, pris og antal anmeldelser. Disse data kan Google vælge at bruge ude i søgeresultaterne. Det giver dig mere synlighed i dine resultater og dermed mere opmærksomhed, som i sidste ende kan betyde flere besøgende. Det kræver, at du kan ændre i dine skabeloner, så du kan implementere fx schema.org data.
  24. Redigering af tekster (WYSIWIG editor)
    Kan du redigere tekst på en måde, så tekstens formatering er synlig undervejs ligesom med almindelig tekstbehandling? Det er en stor hjælp, når der skal skrives produkttekster eller landingssider.
  25. Brugerhåndtering
    Hvordan styrer systemet, hvem der har ret til at gøre hvad på sitet? Er det muligt at skjule unødvendige funktioner for visse grupper af brugere for at gøre systemet mere brugervenligt?
  26. Nem videreudvikling
    En platform bør være skalerbar, så den kan udvides i takt med at forretningen vokser. 
  27. Publicere indhold
    En meget basal funktion, men det skal være muligt selv at udgive sit indhold, så du ikke skal forbi en webdesigner hver gang. Noget der kommer til at skabe en flaskehals og er omkostningsfuldt. Det er ofte det, der ligger bag ordet CMS.
  28. Revisionsstyring
    Kan du have flere forskellige versioner af den samme side? Er det let at rulle tilbage til en tidligere version? (Dette er noget meget få shop platforme har).
  29. Uploade filer
    Du får brug for at uploade filer til dit website. Det kan være pdf filer, billede filer eller lignende. Det bør være muligt uden at skulle involvere FTP.
  30. Søge i indholdet (internt i administrationen)
    Når du får mange sider på din hjemmeside, kan det blive uoverskueligt at finde sider og rette dem. Derfor er en intern søgemaskine relevant.
  31. Søge i indholdet (søgefunktion på hjemmesiden)
    Er der en velfungerende søgemaskine integreret i shop platformen, eller skal du købe en ekstern søgemaskine? Ofte er indbyggede søgemaskiner ikke fantastiske. Undersøg om den valgte platform har en velfungerende søgefunktion. Gode søgefunktioner på en webshop er meget vigtige, da den bruges af rigtig mange.
  32. Preview dit indhold
    Det er rigtig rart at kunne se, hvordan indhold tager sig ud på hjemmesiden, INDEN det publiceres.
  33. Pæne webadresser
    Kan du anvende pæne websadresser som minside.dk/artikler i stedet for minside.dk/default.aspx?item=34343? Det er vigtigt - både for brugervenligheden og søgbarheden på Google.
  34. Styre hvornår indhold kommer på
    I nogle tilfælde er det rart at kunne sætte noget til at publicere på et senere tidspunkt.
  35. Skabelon opbygget
    En god shop platform opbygger sit design i skabeloner, så du fremadrettet nemt kan ændre små designdetaljer eller et komplet redesign uden store omstruktureringer. Skabeloner giver også mulighed for, at vise indhold på tværs af ALLE sider via indhold oprettet et sted.
  36. Frontend redigering
    Kan du redigere indholdet på siderne, mens du navigerer rundt på det rigtige site, eller er redigering kun muligt i et særskilt redigeringsinterface?
  37. Automatiske lister (kategorier)
    Er det let at oprette automatiske lister fx en liste med produkter, der koster under 100 kroner?
  38. Tilpasning af indholdstyper
    Er det nemt at tilpasse de forskellige typer af indhold på sitet? Eksempelvis hvis der skal tilføjes en ekstra type metadata til bestemte typer sider? Kunne være mere produktinfo som materiale, højde, etc.
  39. Browsere
    Fungerer shoppen på tværs af forskellige webbrowsere fx Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera og Safari? Gælder det både slutbrugere og dig i administrationen? 
  40. Metadata
    Hvordan knytter du ekstra oplysninger (metadata) til dine sider? Det kan være titlen på siden, emne (tags), etc.
  41. Billeder og video
    Kan du indsætte billeder og video som en del af skriveprocessen, eller skal du lukke det ned, som du arbejder med og gå over i et særligt mediebibliotek? Er der indbygget online billedredigering til fx at beskære et billede eller ændre størrelsen?
  42. Performance
    Er shoppen hurtig? Nogle shop platforme baserer sig på simpel og hurtig teknologi, mens andre har en mere kompleks opbygning, som kan føre til lange responstider. Din shop skal være lynhurtig, det er blevet en uhyre vigtig parameter. Folk forventer, at din webshop svarer med det samme.
  43. RSS
    Er det muligt at abonnere på nye produkter og andet indhold ved hjælp af RSS feeds?
  44. Nyhedsbreve
    Du kan ligeså godt droppe de indbyggede nyhedsbrev systemer i din shop platform. Alle de gode webshops bruger eksterne systemer som fx Mailchimp, Campaign Monitor, Apsis, Ubivox eller lignende. Det skal du også gøre.
  45. Formularer
    Er det brugervenligt at oprette formularer, hvor brugerne kan indtaste oplysninger? Kan indtastningerne trækkes ud i struktureret form, så man fx kan arbejde videre med dem i et regneark? Typisk en kontaktformular eller lignende.
  46. Mobilunderstøttelse
    Giver shoppen mulighed for at tilpasse sidernes layout til mobile enheder? I sin mest simple form kræver det, at der oprettes et mobilt stylesheet. Vi anbefaler ”responsive layout”. Det gør, at du ikke behøver oprette dit indhold flere steder, men designet tilpasser sig.
  47. Sprogversionering
    Kan shoppen arbejde med flere forskellige sprogversioner af den samme side? Kun relevant hvis du er international.
  48. Visning af indhold fra andre systemer
    Kan systemet vise data på sitet fra andre systemer, og kan det ske let og fleksibelt? Det kan fx være, at shoppen kan opsamle XML-data via webservices og vise dem på sitet.
  49. Signering
    Kan slutbrugerne signere formulardata og dokumenter med fx Digital Signatur eller NemID? Dette er relevant, hvis du fx sælger medicin, hvor NemID er påkrævet.
  50. Integration af eksterne systemer
    Har du eksterne systemer som fx NAV eller andet regnskab, skal du undersøge, om det er muligt at integrere. Dette kan være omkostningstungt. Nogle shopsystemer har allerede moduler, som kan bruges til at integrere økonomisystemerne.

Anbefaling til shop platforme

Hvis du er kommet igennem alle 50 punkter, så er det imponerende. Som vi skrev i indledningen, så er vi ikke objektive. Systemerne vi anbefaler herunder er nogle af dem, vi arbejder med i Ørskov Web, og som vi har rigtig gode erfaringer med.

Shoporama

Shoporama har udviklet et system sammen, som tilgodeser de ting, du som shopejer har behov for. Der er ikke lavet noget, fordi de lige kunne.

Shoporama er et rigtig godt udgangspunkt, hvis du er en lille eller mellemstor shop.

Her kan du ofte komme i gang for omkring 20.000 kroner og opefter.

Læs mere om Shoporama

Ucommerce eller Vendr til Umbraco

I Ørskov Web er vi meget begejstrede for Umbraco og den frihed og fleksibilitet, som Umbraco giver. Derfor er det også vigtigt for os, er der findes gode shopløsninger, som kan kobles på Umbraco.

Her findes der to rigtig gode løsninger, hvor Vendr er en forholdsvis ny løsning, der er udviklet til Umbraco 8, mens Ucommerce har været på markedet i flere år.

Ucommerce bliver mest relevant ved store shopløsninger, mens Vendr er meget skalerbart og både kan anvendes ved små og store løsninger.

Konklusionen på valg af webshop system

Tag kravspecifikationen seriøst. Den er et vigtigt redskab til, at du får et godt samarbejde med dit webbureau. B&O’s ingeniører arbejder heller ikke ud fra, at nogen har stukket en finger op i luften – de arbejder ud fra, at et produkt skal opfylde en række krav defineret i kravspecifikationen.

Det samme skal du gøre med din webshop. Du skal have styr på så mange detaljer som muligt – jo mere præcist et tilbud kan dit webbureau også lave, og ofte bliver projektet billigere, fordi det er defineret på forhånd.

Gør dit forarbejde med en kravspecifikation og du vil få succes på den lange bane med din webshop.

Ørskov Gruppen

Hvad kan vi hjælpe med?


Skriv til os, og vi vender tilbage hurtigst muligt

Ørskov Web
Petersmindevej 10 - 6900 Skjern
+45 97 35 33 55 - mail@oerskov.dk